ابزار لوله کشی ساختمان و کاربرد آنها

لوله کشی ساختمان

ابزار لوله کشی ساختمان و کاربرد آنها


ابزار لوله کشی ساختمان تنوع زیادی دارند و هر کدام از آنها کاربرد خاصی در اتصال لوله ها به هم دارند. در ادامه با همه این ابزار و نحوه کار با آنها آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید

🔷آچار لوله گير

آچار لوله گیر یکی از مهمترین و ابتدایی ترین ابزارهای لوله کشی ساختمان است که دهانه آن شکل خاصی دارد. این دهانه میتواند دور لوله قفل شده و با گردش صحیح هر نوع لوله ای را باز یا بسته نماید. وقتی آچار را دور لوله قفل میکنید اگر دست را در جهت گردش عقربه ساعت و از طرف انتهاي دسته آچار بطرف دهانه بچرخانید لوله در اتصال مورد نظر بسته می شود.

🔷آچار شلاقي

آچار شلاقی یکی از ابزارهای مهم در لوله کشی ساختمان است که شباهت زیادی به آچار لوله دارد.

🔷آچار زنجيري

این ابزار نیز مانند دو آچار قبلی برای باز و بسته کردن لوله کاربرد دارد با این تفاوت که این آچار میتواند لوله هاي با قطر بزرگ را نيز باز و بسته کند. برای استفاده از این آچار باید درست مانند آچار لوله گیر عمل کنید.

🔷انبر دست قفلي

یکی دیگر از ابزارهای لوله کشی ساختمان که بیشتر برای لوله هاي باريك کاربرد دارد. دهانه انبر دست قفلی میتواند مانند یک گیره لوله يا قسمت مورد نظر را بين دو تيغه دهانه آن نگه دارد.

🔷آچار تسمه اي

آچار تسمه ای کاربردی مشابه با آچار لوله گیر دارد با این تفاوت که از آچار تسمه ای میتوان برای لوله کشی لوله های مسی استفاده کرد. آچار شلاقی برای لوله های مسی مناسب نبوده و جداره لوله را خراب میکند.

🔷آچار فرانسه

یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای لوله کشی ساختمان که برای باز و بسته كردن پيچهاي مختلف شش گوش و چهار گوش استفاده می شود.

🔷گیره

عملکرد گیره لوله کشی با گیره های معمولی دو تیغه ای متفاوت است. گیره های مخصوص لوله کشی دور تا دور لوله را گرفته که برخلاف گیره های معمولی هیچ آسیبی به لوله نمیزنند. گیره های زنجیری مخصوصی نیز در لوله کشی کاربرد دارد که فضای کمتری را اشغال میکنند. نوع دیگری از گیره های مخصوص لوله کشی وجود دارد که از ترکیب گيره معمولي تيغه اي و گيره لوله كشي ساخته شده اند.

🔷لوله بر

لوله بر میتواند لوله را در حالت كاملا تخت و در زاويه 90 درجه نسبت به محورطولي لوله برش دهد. برش لوله با این ابزار سریعتر و راحت از کار با اره است.

🔷برقوزن

برقوزن ابزار بسیار مناسبی برای تراشيدن زائده هاي اضافي داخل لوله است. این زائده ها اغلب هنگام بریدن لوله بر روی سطح داخلی لوله باقی مانده اند.

🔷حديده

حدیده ها به دو صورت برقی و دستی در بازار یافت می شوند. این ابزار برای دنده كردن سطح خارجي لوله ها کاربرد دارند. حدیدها در دو نوع کلی تقسیم بندی می شوند:

🔷قلاويز

قلاویز ابزاری برای دنده كردن سطح داخلي قطعات سوراخ شده است که در بستن لوله و پیچ اهمیت زیادی دارد.

🔷ابزار هاي لوله مسي

ابزارهای مسی متنوعی در لوله کشی ساختمان کاربرد دارد که از مهمترین آنها میتوان به لوله بر مسي به همراه برقو مخصوص، گيره لوله مسي، لاله كن نوع چكشي و پيچی، فنر خم كن لوله در اندازه هاي متنوع، خم كن اهرمي، خم كن با نوع ضامن چرخ دنده، دستگاه جوش هوا و استيلن ( برای جوشكاري لوله هاي مسي)، دستگاه جوش پروپان، فندك مخصوص روشن كردن سر پيك جوشكار  و دستگاه تميز كننده لوله مسي داخلي و خارجي اشاره کرد.

ابزار مختلفی برای لوله کشی ساختمان نیاز است که در این مطلب سعی کردیم شما را با مهمترین آنها آشنا کنیم. برای اجرای صحیح و بی دردسر لوله کشی ساختمان باید با تمامی این ابزار آشنایی کافی داشته باشید تا در زمان لازم از آنها به درستی استفاده نمایید.

2 comments found

    سوسن

    آذر 21, 1399 @ 0:34 ق.ظ

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

    iranpack.net

      فرشاد ذوقی

      آذر 24, 1399 @ 4:11 ق.ظ

      با ایمیل es.h128@gmail.com در تماس باشید

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *